Extreme uitslagen Voorster Schaakclub

Voorst.- Vorige week werd de 4e ronde van de OSBO gespeeld. Voor de Voorster Schaakclub heeft dit mooie uitslagen opgeleverd. Alleen het 3e team kon deze vreugde niet delen. Ook de jeugd van Voorst had deze week een wedstrijdmiddag.

OSBO jeugdwedstrijden D-Noord
Op zaterdagmiddag 11 januari speelde de jeugd van Voorst een thuiswedstrijd. De Voorster Schaakclub had de organisatie en wedstrijdleiding van de 2e jeugdmiddag van dit seizoen in handen. Met 13 teams van ieder 4 jongens en/of meisjes was de kantine goed gevuld. Ook Voorst D liet zich meteen gelden. De 1e ronde werd met 3-1 gewonnen van Zutphen D2. De daaropvolgende ronde ging met 1-3 verloren tegen Z.S.G D1. Ook in de 3e ronde was een nederlaag onoverkomelijk. Er werd met 0-4 verloren van Pallas D1. Hierdoor zakte Voorst een eindje in de tussenstand en kregen ze tegenstanders waartegen ze meer kans maakten. De 4e ronde werd gelijk gespeeld tegen Pallas D2. In de 5e ronde werd er afgesloten met een klinkende 4-0 overwinning. Voorst speelde deze middag met 5 spelers zodat iedereen een vrije ronde had. Met deze uitslagen eindigden Eline Albers, Eva Bergsma, Lau Bosse, Tije Bosse en Wilco Ruijsch op een 6e plaats. Dit is 2 plaatsen hoger dan de vorige keer. Voorst heeft een plekje in de middenmoot. Tussen de D1 teams van de grote clubs en de overige teams in (vaak D2 van grote club) Toch zijn de jeugdleiders niet van mening dat het zoveel beter ging dan de vorige keer. Zij zijn van mening dat de jongens en meisjes veel beter kunnen dan dat ze laten zien. Kortom de komende maandagen is er weer voldoende stof voor een leuke schaakles.

Voorst 3 – Caissa 2 (uitslag 0,5 – 5,5)
Genoeg te leren valt er overigens ook nog voor de senioren. Voorst 3 speelde maandag 13 januari thuis tegen Caissa 2 uit Elburg. Zij hadden alles nog gewonnen dus het 3e ging weer een zware avond tegemoet. Karl van ’t Hazeveld was als eerste klaar met zijn partij en wist het tot remise te schoppen. Op de andere borden waren de stellingen niet bepaald rooskleurig. Wilma Dolman ging met 2 pionnen achterstand het eindspel in waardoor een nederlaag onvermijdelijk was. John Eekhuis had in de opening een gelijkopgaande strijd. In het middenspel maakte hij echter een foutje waardoor hij een stuk en daarmee de partij verloor. Jo Jansen en Dick Hoekman maakten het hun tegenstander zo moeilijk mogelijk. Beide speelden ze echter lange tijd met een stuk achterstand waardoor een nederlaag niet te voorkomen was. Maarten Jansen kon de eer voor het 3e team niet redden. Zijn tegenstander had een positioneel betere stelling, hierdoor was een matcombinatie niet tegen te houden. Na een gelijkspel en 2 nipte nederlagen is het 3e team dit keer overklast.

Voorst 2 – Westervoort 2 (uitslag 6 – 0)
Aan de andere kant van de Kantine ging het de spelers van Voorst 2 een stuk beter af. Ze kwamen heel snel en heel gemakkelijk op een 1-0 voorsprong. De tegenstander van Henri Jansen kwam simpelweg, triest maar waar, niet opdagen. Harry Schurink wist in de opening een stuk te winnen en de partij snel naar zich toe te trekken. Ook Lûtsen Dooper wist met 2 gewonnen pionnen de partij erg snel te beslissen. Met een vlotte 3-0 voorsprong en goede stellingen op de borden kon het haast niet meer misgaan. Lammert de Bruin wist met behulp van 2 sterke centrumpionnen 4-0 te scoren. Nadat Remco de Boer wist te winnen lonkte opnieuw een 6-0 overwinning. Christiaan Makkink kwam echter niet zo goed door de opening. Hij wist zich terug te knokken en een stuk te winnen. Hierna had hij de eer om het 6e punt te behalen. De vorige ronde werd met 6-0 gewonnen van Groenlo. Destijds was dit iets bijzonders. Twee keer achter elkaar met 6-0 winnen is historisch.

Wisch – Voorst 1 (uitslag 0 – 6)
Op woensdagavond 15 januari reisde het 1e team af naar Terborg om het op te nemen tegen de schakers van Wisch. Fred Corpeleijn wist met een prima partij Voorst vlot op voorsprong te zetten. Ook de tegenstander van Jeroen Nikkels had het zwaar en moest al snel opgeven. Henri Jansen viel deze avond in voor de afwezige Tim Haverkamp. Henri kwam deze avond gelukkig wel aan schaken toe. Ook hij wist zijn partij vrij vlot te winnen waardoor Voorst een riante voorsprong kreeg. Henk Bergsma wist in het eindspel een pion te veroveren. Dit bleek genoeg te zijn om de partij winnend af te sluiten. Guido van Heuvelen kwam in de opening wat zwak te staan. In het middenspel wist hij de overwinning echter knap naar zich toe te trekken. Michiel Jansen offerde zijn paard in het middenspel. Dit bleek een juiste beslissing. Hij won er 2 pionnen voor terug en kreeg een positoneel sterkere stelling. Dit was voldoende voor de vierde overwinning van het 1e team. Na deze riante overwinning staat Voorst 1 trots bovenaan in de 3e klasse. Maar de volgende ronden zullen nog erg spannend worden. Twee keer een 6-0 overwinning in één week is ook voor de Voorster Schaakclub geen regel.