Nipte nederlagen Voorster Schaakclub

Voorst.- Op maandag 14 oktober is de OSBO competitie weer van start gegaan. Dit is een competitie in teamverband tussen de verenigingen van de Oostelijke Schaakbond (OSBO). Ook dit jaar speelt de Voorster Schaakclub in deze competitie mee met 3 teams. Het eerste team speelt na de degradatie van vorig jaar in de derde klasse. Het tweede en het derde team spelen allebei in de vierde klasse OSBO. Gespreid over het hele seizoen speelt een team 7 partijen. Het tweede en derde team dit jaar echter slechts 6 partijen. Het tweede team was de eerste ronde vrij zodat hier alleen een verslag volgt van het eerste en derde team.

Voorst 2 – Rokade 2 ( uitslag 2,5 – 3,5)
Voorst 2 hoopt dit seizoen hoog mee te draaien in de vierde klasse. Doordat het eerste team is gedegradeerd naar de derde klasse, spelen ook zij met een team van 6 spelers. Hierdoor is het tweede team twee sterke schakers rijker. Ondanks alle ambities liep het tweede team al gauw een achterstand op. Lűtsen Dooper kwam met een pion achterstand slecht uit de opening. Zijn tegenstander profiteerde hier optimaal van en de nederlaag was al snel een feit. Remco de Boer (de man in vorm) wist zijn positioneel betere stelling uit te buiten en gelijk te scoren.
Lammert de Bruin speelde met een stuk achter eigenlijk een verloren partij. Hij wist zich echter terug te knokken en remise uit het vuur te slepen. Harry Schurink zag wel lichtelijk voordeel in zijn stelling maar bezat niet de tijd om dit af te maken zodat het remise werd.
Henri Jansen speelde zoals het er de hele avond al op leek remise. Met een 2,5 – 2,5 tussenstand kwam dus alles aan op de laatste partij. Christiaan Makkink moest echter de meerdere in zijn tegenstander erkennen. In een spannende partij zag hij in het eindspel een combinatie van zijn tegenstander over het hoofd. Op deze manier gingen de zwaarbevochten punten jammerlijk naar Lichtenvoorde.

Voorst 3 – Twello 2 ( uitslag 2,5 – 3,5)
Voorst 3 wist dat het een moeilijke avond tegemoet zou gaan tegen Twello 2. Reden te meer om de mouwen op te stropen tegen deze bevriende schaakclub uit de gemeente Voorst. Dick Hoekman dacht er ook zo over. Hij wist zijn partij, ondanks dat hij een loper achterstond, door een knappe combinatie te winnen. Jo Jansen leek zijn partij te gaan verliezen maar wist doormiddel van “eeuwig” schaak remise af te dwingen. Remco Kempink en Karl van ’t Hazeveld konden allebei geen grip op de wedstrijd krijgen. Ze hebben het lang volgehouden maar moesten uiteindelijk de partij opgeven. John Eekhuis speelde een sterke wedstrijd. Hij stond lange tijd een pion voor. In het eindspel wist hij dit beheerst uit te buiten en de tussenstand op 2,5 – 2,5 te zetten. De partij van Maarten Jansen, die lange tijd in remise leek te eindigen, moest de beslissing brengen. Het werd een spannend alles of niks eindspel waarbij beide spelers in tijdnood zaten. Uiteindelijk moest Maarten Jansen, die het gehele eindspel een pion achterstond, het hoofd buigen. Hierdoor wist Twello 2 in een spannende derby de winst naar zich toe te trekken.