Zwaar OSBO-weekje Voorster Schaakclub

VOORST.- Het zou erop of eronder worden voor de Voorster Schaakclub in de OSBO-competitie. Het eerste team van de Voorsternaren moest aantreden tegen het tweede van Pallas. Pallas zelf zit ook in degradatie problemen dus de Voorsternaren moesten winnen om in de tweede klasse te blijven. Het tweede team van de Voorster Schaakclub moest spelen tegen Wisch, de inmiddels kampioen van de 4e klasse C. Het derde had een lekker dagje uit in Arnhem tegen Metamorfose.

Pallas 2 - Voorst 1 (uitslag 4,5 - 3,5)
Er stond een heus degradatieduel op de Voorsternaren te wachten. Evenals Pallas staat de Voorster Schaakclub onder aan de ranglijst. Voorst begon goed, Tim Haverkamp bracht de Voorster Schaakclub op voorsprong. Met een sterk centrum overwicht wist hij zijn tegenstander vrij snel van het bord te spelen. Jeroen Nikkels breidde de voorsprong uit, hij had een toren tegen een paard in het eindspel. Uiteindelijk was zijn toren sterker dan het paard en kon de partij zo winnen. Lammert de Bruin kon niet echt in zijn spel komen wat hem uiteindelijk opbrak. Hij moest de partijgewonnen geven. Even later werd de stand gelijk, Harrie Schurink speelde een goede partij maar zijn tegenstander was net een klasse sterker dan hijzelf. Harrie probeerde het nog wel maar kon de partij niet meer redden. Henk Bergsma raakte halverwege een pionnetje kwijt, achteraf gezien een belangrijk pionnetje. Henk werd steeds verder in de verdrukking gezet door zijn tegenstander en uiteindelijk moest hij zich gewonnen geven. Fred Corpeleijn bracht de stand weer in evenwicht. Hij had een sterke pion waarmee heel ver mocht komen van zijn tegenstander. Zo ver dat Fred de partij mede daardoor wist te winnen. Michiel Jansen maakte zowel in het eindspel als middenspel wat kleine foutjes wat hem de partij kostte. Nu stond de Voorster Schaakclub 4-3 achter en kon er niet meer gewonnen worden. Degradatie was nu dus een feit geworden. Henri Jansen was nog bezig maar nu de degradatie zeker was bood hij remise aan. Zijn tegenstander nam deze aan en zo werd de uitslag 4,5-3,5 in het voordeel voor de schakers van Pallas.

Voorst 2 - Wisch (uitslag 3-3)
Voor het tweede team was er niets meer te behalen, met een positie in de middenmoot was degradatie uitgesloten en kampioen worden kon ook niet meer. De schakers van Wisch waren al in de een na laatste ronde kampioen geworden maar dat nam de strijdlust niet weg. Het zou een waar remise-avondje worden. De eerste vier partijen eindigden allen in een remise. Remco de Boer, Harrie Saris, Karl van 't Hazeveld en Remco Kempink konden geen van allen een doorbraak forceren of kwaliteit te winnen. Alle vier behaalde men dus remise. Dick Hoekman raakte in zijn partij wat kwaliteit kwijt waardoor hij de verloor. Guido van Heuvelen daarentegen wist kwaliteit te winnen. Met nog 2 minuten en 19 seconden op zijn klok wist hij de dame te winnen van zijn tegenstander. Binnen deze tijd lukte het Guido ook nog om hem mat te zetten, met nog 42 seconden over trok hij de winst naar zich toe en zo eindigde dit treffen in een gelijkspel.

Metamorfose 1 - Voorst 3 (uitslag 4,5 - 1,5)
Het derde team reisde voor de laatste OSBO-wedstrijd van het seizoen af naar Arnhem. Daar wachtte het team van de Metamorfose hen op. Het zou een gezellig schaakmiddagje worden, in tegenstelling tot de traditionele avonden want deze wedstrijd werd op zondag gespeelt. Wilma Dolman mocht op de valreep nog debuteren als OSBO-speelster. Helaas pakte haar debuut niet zo uit als ze misschien gehoopt had. Haar tegenstander was net een maatje te groot waardoor ze uiteindelijk ten onder ging. De andere dame in het gezelschap, Els Jansen, had evenmin succes. Ze speelde een goede partij maar door een paar kleine foutjes moest ze zich uiteindelijk gewonnen geven. Harry Kuiper speelde een goede partij, hij leek te gaan verliezen maar knokte zich goed terug en wist er alsnog remise uit te halen. John Eekhuis speelde een goede partij maar ging in het eindspel de mist, ook John bleef dus puntloos deze partij. Maarten Jansen werd gaandeweg de partij langzaam weg gedrukt en kon zo geen uitweg meer vinden. Uiteindelijk moest hij opgeven. Jo Jansen speelde een goede partij. Hij gaf zijn tegenstander geen enkele kans en wist de partij met overtuiging te winnen. Deze laatste speeldag werd besloten met een gezellig etentje waarna het gezelschap weer huiswaarts keerde.

Voor alle uitslagen en standen kunt u hier terecht.