Voorster Schaakclub onderuit

VOORST.- Op maandagavond 4 maart j.l. ontving het eerste team van de Voorster Schaakclub het eerste team van Ede thuis in Voorst. Voor de Voorsternaren was dit een belangrijke wedstrijd om klasse behoud te halen. Met nog twee wedstrijden voor de boeg in het OSBO-seizoen waren de kansen inmiddels klein geworden om dat te halen. Het zou, zoals verwacht, moeilijk worden tegen de Edenaren die op dat moment tweede stonden in de ranglijst.

Voorst 1 - Ede 1 (uitslag 1,5 - 6,5)
Zoals gezegd moest men dus vol aan de bak tegen Ede. De Voorsternaren was deze zesde ronde van het OSBO-kampioenschap van cruciaal belang om niet te degraderen. Maar men kwam al vrij vroeg in de avond op achterstand. Lammert de Bruin verloor in het middenspel een pionnetje wat hem opbrak in het eindspel. Daar kreeg zijn tegenstander duidelijk het overwicht en Lammert moest de partij gewonnen geven. Jeroen Nikkels bracht het eerste halve puntje naar de Voorsternaren die avond, hij kon geen doorbraak vinden evenals zijn tegenstander. Zodoende kwam hij niet verder dan een remise. Tim Haverkamp begon zijn goed en kwam zelfs op voorsprong. Maar zijn tegenstander had een sterk loperpaar op het bord waardoor Tim gaandeweg de partij langzaam in de problemen kwam. Eindelijk kwam hij kwaliteit achter te staan waardoor hij de partij moest geven. Henk Bergsma speelde net als Jeroen een goede partij maar kon eveneens niet de doorbraak vinden en kwam niet verder dan een remise. Hierdoor stond de Voorster Schaakclub met 1-3 achter halverwege de avond. Fred Corpeleijn kon het tij ook niet keren, hij raakte langzaam aan wat pionnen kwijt waardoor hij in het eindspel in de problemen kwam. Ook Fred moest de partij opgeven. Harry Schurink speelde aanvankelijk een goede partij maar kwam langzaam aan in de verdrukking. Hij moest meer en meer terrein prijs geven waardoor hij in een lastig parket terechtkwam, uiteindelijk moest hij de partij ook opgeven. Michiel Jansen speelde een goede partij maar op gegeven moment werd het duidelijk dat het niet op een remise zou uitlopen. Het werd erop of eronder. Helaas voor Michiel werd het eronder en bleef hij dus met lege handen zitten. Henri Jansen was de laatste die nog bezig was, maar voor de einduitslag had weinig in vloed meer. Met de stand 1-6 was de wedstrijd reeds verloren. Maar Henri probeerde er nog uit te halen wat er uit te halen viel. Uiteindelijk kwam niet verder dan een remise, hierdoor werd de einduitslag 1,5 - 6,5 voor het team uit Ede. Door dit verlies lijkt degradatie voor Voorsternaren onafwendbaar.