3e Ronde Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Op maandag 18 februari vond er alweer de derde ronde plaats van het Open Voorster Kampioenschap schaken. Wederom waren de schakers vanuit de regio bijeen gekomen in Voorst voor een gezellige schaakavond in de kantine van Voetbal Vereniging Voorst. In de A-poule is de strijd om de Jacques van Gelder Cup in volle gang terwijl men in de B-poule strijd voor promotie naar de A-poule. Tijdens deze derde ronde, van de in totaal zes te spelen wedstrijden, waren er dus belangrijke punten te halen. Voor alle uitslagen van dit toernooi tot nu toe kunt u terecht op deze pagina.

A-Poule
In de A-poule waren er na de tweede ronde nog twee schakers ongeslagen. Titelverdediger Michiel Jansen en Jeroen Nikkels wisten als enige het volle punten aantal te behalen. In de derde ronde moesten zij het dan ook tegen elkaar opnemen. De beide schakers schaken bij de Voorster Schaakclub dus het was een mooi onderonsje tussen hen. Uiteindelijk wist Jeroen te winnen en zo als enige 3 uit 3 te halen. Michiel zakte meteen van de eerste naar de vijfde plaats in het klassement en zal dus nog flink zijn best moeten doen om zijn titel te verdedigen. Naast Jeroen waren het Henk Bergsma, Fokke Jonkman en Jeroen Bosch die de titelverdediger voorbij staken op de ranglijst. Alle drie staan ze nu een half puntje achter  Jeroen en maken dus nog kans op de titel. Fokke Jonkman wist al twee maal de Jacques van Gelder Cup te winnen en is met deze plaats nog zeker kanshebber op de titel. Onder in de A-poule staan op dit moment vier schakers met allen een half puntje. Stef Boog, Roely Vos, Henri Jansen en Lammert de Bruin staan dus in degradatie gevaar, voor hen zullen de laatste paar ronden dus uitermate belangrijk worden om in de A-poule te blijven.

B-Poule
In de B-poule strijdt men zoals elk jaar om de promotie naar de A-poule. Ook hier is er nog maar één koploper na de derde ronde, te weten Wouter Hendriks. Hij wist te winnen van Karl van 't Hazeveld die op dat moment ook nog ongeslagen was in dit toernooi. Wouter staat nogal onder druk, hij wordt door vier schakers op de voet gevolgd. Lutsen Dooper, Gerrit Nikkels, John Eekhuis en Guido van Heuvelen staan slechts een half puntje achter hem. Wouter moet de volgende ronde spelen tegen John en Lutsen tegen Guido. Het gaat dus spannend worden om de koppositie de volgende ronde. Ten tijde van dit schrijven moet er nog een inhaalwedstrijd gespeelt worden in de B-poule, maar deze heeft geen invloed op de kopposities in het klassement.