Voorster Schaakclub start matig in 2002

VOORST.- Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen of de schakers van de Voorster Schaakclub mochten weer eens aantreden voor de OSBO-wedstrijden. Zo halverwege het seizoen kan de club tevreden terug kijken op de eerste helft van het jaar waarin goed gespeelt werd. Nu was het maar hopen dat die goede vorm aanhield. Het derde team mocht op maandag 7 januari aantreden tegen Ugchelen 3 terwijl het tweede team een dag later moest spelen tegen Schaakstad 9.

Voorst 3 - Ugchelen 3 (uitslag 2,5-3,5)
Zogezegd mocht het derde team thuis het derde team van Ugchelen ontvangen. Beide teams gingen uiteraard direct zo goed mogelijk van start het jaar 2002 zo goed mogelijk te beginnen. De schakers uit Ugchelen waren daar net wat succesvoller in dan de Voorsternaren. John Eekhuis zag namelijk zijn partij verloren gaan na een fout in de opening. Deze kon hij niet meer herstellen en zo kwam men al vrij vroeg achter te staan. Maar Voorst kwam terug en wel door Harrie Saris, hij wist een pionnetje voorsprong te nemen. Dat kwam hem goed van pas bij een toren aanval later in het spel. Hij wist deze goed uit te spelen en zo de partij te winnen.
Wat John overkwam gebeurde ook bij Remco de Boer, ook hij had een slechte opening en moest daarna alle zeilen bij zetten. Helaas moest Remco ook de partij opgeven. Henk de Boer speelde een leuke wedstrijd waarin alles gelijk opliep, maar een doorbraak wist hij niet te forceren waardoor het uitdraaide op een remise. Jo Jansen wist aardig wat voorsprong op te bouwen in zijn wedstrijd, maar zijn tegenstander wilde maar niet opgeven. Zelfs niet toen deze enkel nog de koning op het bord had staan. Jo wist te partij toch vrij makkelijk te winnen.
Hannie Kempink speelde aanvankelijk ook een goede partij maar kwam op een gegeven moment meer en meer in de verdrukking te zitten. Uiteindelijk moest ook zij de partij opgeven en was de eindstand 2,5-3,5 voor de bezoekers geworden.

Schaakstad 9 - Voorst 2 (uitslag 4-2)
Het tweede team van de Voorster Schaakclub mocht op bezoek bij het negende van Schaakstad. Het zou een zwaar avondje worden voor de Voorsternaren. Tim Haverkamp zag zijn partij als eerste verloren gaan, hij verzuimde te rokeren wat hem later in de partij in de problemen bracht. Hij moest de partij opgeven uiteindelijk. Dick Hoekman speelde een goede partij. Het ging gelijk op en zijn tegenstander bood remise aan, Dick meende dat hij gewonnen stond en wees het verzoek af. Achteraf had hij het beter wel kunnen aannemen want hij ging alsnog onderuit. Karl van 't Hazeveld kwam een paard voor te staan in zijn partij, maar kwam toen in de val te zitten. De uitgekiende zetten reeks van zijn tegenstander zorgde ervoor dat Karl onherroepelijk mat ging. Zodoende moest hij alsnog opgeven. Christiaan Makkink had min of meer het tegenovergestelde van Karl, hij kwam in het begin aardig benauwd te zitten maar wist zich goed terug te vechten en alsnog de partij te winnen.
Lammert de Bruin en Maarten Jansen speelden allebei een goede wedstrijd maar konden geen overwinning forceren, zowel Maarten als Lammert bleven steken op een remise. Hierdoor werd de eindstand bepaald op 4-2 voor Schaakstad.

Open Voorster Kampioenschap
Op 17 december startte het Open Voorster Kampioenschap weer begonnen. Na de eerste ronde valt er nog weinig te melden over de favorieten. Titelverdediger Michiel Jansen wist zijn eerste partij te winnen en blijft dus een van de kanshebbers voor de titel in 2002. In de B-Poule wisten 12 spelers de eerste ronde te winnen dus hier zijn er nog kanshebbers genoeg om te promoveren naar de A-Poule. De tweede ronde is op 21 januari aanstaande.