Voorster Schaakclub houdt stand in 2e klasse

VOORST.- Afgelopen jaar promoveerde het eerste team van de Voorster Schaakclub naar de 2e klasse van de OSBO. Het doel voor dit jaar is dan ook om te proberen in deze klasse te blijven. De eerste ronde ging men onderuit tegen VDS met 5-3, de tweede ronde speelde men gelijk tegen de Schaakmaat uit Apeldoorn met 4-4. Nu mocht men het opnemen tegen het vijfde team van Schaakstad. Eén ding is wel duidelijk: het eerste team van de Voorster Schaakclub laat zich niet zomaar uit het veld slaan.

Voorst 1 - Schaakstad 5 (uitslag 4-4)
Op maandag 10 december j.l. ontving de Voorster Schaakclub het vijfde team van Schaakstad thuis in Voorst. Het zou een spannende avond worden die tot tegen middernacht duurde. Henk Bergsma en Harry Schurink speelden beiden een goede wedstrijd maar konden geen van twee een doorbraak vinden. Zowel Henk als Harry wisten het op een remise te houden. Maar de Voorsternaren kwamen niet lang daarna op voorsprong. John de Boer wist zijn tegenstander goed onder druk te zetten waardoor deze uiteindelijk zijn partij gewonnen moest geven. Zo stond het al vroeg 2-1 voor de Voorster Schaakclub. Maar Schaakstad kwam weer op gelijke hoogte, Fred Corpeleijn zag in de opening een pionnetje verloren gaan aan zijn kant. Dit ene pionnetje kostte hem uiteindelijk de partij. Jeroen Nikkels bracht de Voorster Schaakclub weer op voorsprong. In het begin van de partij kwam hij een toren tegen een loper achter te staan, maar door een fout van zijn tegenstander wist hij alsnog de partij naar zich toe te trekken. Maar voor de tweede keer kwam Schaakstad langszij, Henri Jansen stond eerst in kwaliteit iets voor maar kon het in het eindspel niet voor elkaar krijgen om de partij te winnen. Met een 3-3 stand waren er nog twee spelers bezig te weten Michiel Jansen en Lammert de Bruin. Beide schakers hadden een goede en gelijk opgaande partij zonder ook maar enkel kwaliteitsverschil. Zowel Michiel als Lammert kwamen niet verder dan een remise. Hierdoor werd de eindstand bepaald op 4-4. Geen slecht resultaat dus voor de nieuwkomer in de 2e klasse. Nu is het nog wachten op de eerste overwinning van het seizoen, maar eerst concentreert men zich nu op de eerste ronde van het Open Voorster Kampioenschap.