Voorster Schaakclub op dreef in OSBO-competitie

VOORST.- De derde ronde van de OSBO-wedstrijden spelen zich rond deze periode af. De drie teams van de Voorster Schaakclub moeten dus ook weer aantreden. Het tweede en derde hebben hun wedstrijd al achter de rug, beide teams wisten te winnen. Het eerste team van de Voorsternaren moet nog spelen ten tijde van dit schrijven, uiteraard wordt u ook van deze wedstrijd op de hoogte gehouden in dit weekblad.

Gendringen 2 - Voorst 2 (uitslag 2,5 - 3,5)
Op 4 december j.l. moest het tweede team buitenshuis aantreden tegen het tweede van Gendringen. In de tweede ronde van de OSBO verloor het tweede team van Zutphen dus men was er gebrand op om een goed resultaat neer te zetten. Het zou een spannend avondje worden voor de Voorsternaren. Harrie Saris speelde een goede partij, het eindspel was een toren eindspel waarin zowel Harrie als zijn tegenstander geen doorbraak konden forceren. Uiteindelijk werd het remise. Dick Hoekman kwam vrij onverwacht in een matdreiging terecht wat hem kwaliteit ging kosten. Hij kon dan ook niet het hoofd boven water houden en moest uiteindelijk opgeven. Karl van 't Hazeveld had een wisselvallige partij, eerst kwam hij voor te staan daarna raakte hij weer kwaliteit kwijt. Uiteindelijk wist hij toch goed stand te houden en zo een remise af te dwingen. Christiaan Makkink bracht de Voorster Schaakclub weer terug in de strijd. Hij kwam in een pionneneindspel terecht welke hij goed uitspeelde. Toen zijn tegenstander zag dat Christiaan hoe dan ook ging promoveren gaf hij de partij op. Hierdoor was de stand weer gelijk: 2-2. Maarten Jansen bezorgde de club een 2-3 voorsprong. In het begin kwam hij iets achter te staan, maar gaandeweg de partij wist hij meer en meer terug te winnen en zo de partij naar zich toe te trekken. Een gelijkspel hadden de Voorsternaren dus al in hun zak. Guido van Heuvelen bood kort na de winstpartij van Maarten remise aan om zo te proberen het winnende halve puntje te scoren. Tot Guido's eigen verbazing accepteerde zijn tegenstander het aanbod waardoor de Voorsternaren met een overwinning huiswaarts konden keren.

Voorst 3 - ASV 8 (uitslag 4-2)
Op 3 december j.l. ontving het derde team van de Voorster Schaakclub het achtste team van de ASV thuis. De Arnhemmers kwamen al meteen met het bericht dat ze maar met vier spelers aanwezig konden zijn die avond. Normaal speelt men zes tegen zes in deze klasse van de OSBO. Dit hield in dat de Voorster Schaakclub al met 2-0 voor stond voor dat er überhaupt een stuk was aangeraakt. Hannie Kempink en Remco de Boer kregen dus al voor aanvang van de wedstrijd te horen dat ze gewonnen hadden. Jo Jansen was toen de eerste die klaar was. Hij had zijn dame geruild tegen twee torens, hetgeen uiteindelijk resulteerde in een remise. Tim Haverkamp gaf de Voorster Schaakclub de overwinning door zijn eerste OSBO-wedstrijd meteen te winnen. Hij had gedurende het de hele wedstrijd het heft in handen, zijn tegenstander bleef het proberen maar Tim liet zich niet van zijn stuk brengen. John Eekhuis kon helaas geen punt scoren, in het eindspel kwam hij een pion te kort waardoor John uiteindelijk de partij moest opgeven. Remco Kempink bracht de eindstand op 4-2 in het voordeel van de Voorsternaren. Zijn partij ging gelijk op wat uiteindelijk resulteerde in een remise.