Voorster Schaakclub organiseert schaaktoernooi

Open Voorster Kampioenschap start in december

VOORST. - Het schaakseizoen is voor de Voorster Schaakclub in volle gang. Na het succesvolle Lichtweek toernooi staat nu het Open Voorster Kampioenschap voor de deur. Ook dit jaar organiseert de Voorster Schaakclub weer het Open Voorster Kampioenschap om de Jacques van Gelder Cup. Dit toernooi wordt al jaren goed bezocht door regionale clubspelers en huisschakers. Op 6 maandag-avonden zal er weer volop geschaakt worden in de kantine van de voetbalvereniging Voorst. Normaliter start het Open Voorster Kampioenschap pas in het nieuwe jaar maar doordat veel maandagen in het jaar 2002 feestdag/competitiedag zijn zag de organisatie zich genoodzaakt het toernooi al in december te laten starten, en wel op 17 december.

Jacques van Gelder Cup
Er wordt gespeeld in twee poules, de A-poule en de B-poule. In de A-poule zal worden gestreden om de Jacques van Gelder Cup. Deze wisselbeker werd vorig jaar gewonnen door Michiel Jansen. In totaal zullen 16 tot 20 schakers spelen in de A-poule. De nummers 1 tot en met 12 van het laatste Open Voorster Kampioenschap zijn automatisch geplaatst voor de A-poule. Ook schakers met een rating van boven de 1750 kunnen zich, gezien hun speelsterkte, opgeven voor de A-poule. Er zal worden gespeeld volgens het Zwitsers systeem op weerstandspunten. Voor de eerste drie spelers zijn er prijzen beschikbaar.

In de B-poule wordt eveneens gespeeld volgens het Zwitsers systeem. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Normaal werd er in de B-poule met het Keizer systeem gespeeld. Deze wijziging kwam voort uit een enquete welke vorig jaar werd gehouden onder de schakers in het Open Voorster Kampioenschap. De winnaar van deze poule, en de nummer 2, promoveren volgend jaar naar de A-poule.

Huisschakers
Dit toernooi is niet alleen voor de clubschakers, ook de huisschaker is van harte welkom om deel te nemen aan het Open Voorster Kampioenschap. Mensen die alleen maar gewend zijn om tegen familie te schaken of tegen de computer wil de Voorster Schaakclub op deze manier in contact brengen met het verenigingsschaken.

Elke maandagavond wordt er begonnen om 20.00 uur. Tot 22.30 uur is er een rookverbod in de zaal. Er geldt een speeltempo van 2 uur per persoon per partij.
Speellokatie: kantine voetbalvereniging Voorst, Beelelaan 1 te Voorst. Het inschrijfgeld voor deelname bedraagt f. 10,- te voldoen voor aanvang van de eerste wedstrijd.

Informatie en aanmelden:
U kunt zich tot 16 december opgeven bij:
Michiel Jansen, tel 0575-503919 of John Eekhuis tel 0575-502054.
U kunt zich ook opgeven via deze website.