Goede start Voorster Schaakclub in OSBO-competitie

VOORST.- Op maandag 8 oktober j.l. begon voor de Voorster Schaakclub de OSBO-competitie weer. Het derde team ontving thuis in Voorst het derde team van Twello terwijl het tweede team op dinsdag 9 oktober j.l. het moest nemen tegen het tweede van Twello in Twello. De eerste OSBO-ronde voor het eerste team is ten tijde van dit schrijven nog niet gespeeld, hierover zult u nog verdere berichtgeving zien in dit weekblad.

Voorst 3 - Twello 3 (uitslag 3,5 - 2,5)
Het derde team van de Voorsternaren kende vorig seizoen een moeilijke start in de OSBO, het duurde toen enige ronden voordat zij met een overwinning naar huis konden gaan. Dit seizoen hoopte men op een betere start dus. Het begon al direct goed voor de Voorsternaren, het eerste puntje van het seizoen werd op reglementaire wijze gescoord. De tegenstander van Remco Kempink kwam niet opdagen. Wanneer een tegenstander niet binnen één uur na het indrukken van de klok aanwezig is verliest hij reglementair de wedstrijd, hetgeen dus gebeurde. Henk de Boer zat aan het tweede bord van Voorst en speelde een goede wedstrijd, maar uiteindelijk moest hij toch het onderspit delven. Remco de Boer speelde eveneens een goede wedstrijd aan het derde bord, het ging de gehele wedstrijd gelijk op wat resulteerde in een remise. Het vierde bord werd bezet door John Eekhuis, hij ruilde in het middenspel twee torens tegen een dame. Een goede tactiek bleek later, hij wist de wedstrijd langzaam naar zich toe te trekken en te winnen. Winnen deed eveneens Jo Jansen aan bord vijf, al vroeg in de wedstrijd kwam hij een stuk voor te staan. Deze voorsprong gaf hij niet meer uit handen. Harrie Kuiper speelde een gelijke wedstrijd aan bord zes, maar kwam een beetje in tijdnood te zitten waardoor hij uiteindelijk te strijd moest opgeven.
De Voorster Schaakclub had dus een goede start in het nieuwe OSBO-seizoen door met 3,5 tegen 2,5 punt van Twello te winnen. Nu maar hopen dat men het volhoudt.

Twello 2 - Voorst 2 (uitslag 2,5 - 3,5)
Ook het tweede team van de Voorster Schaakclub mocht aantreden tegen Twello in de eerste ronde van de OSBO-competitie. Ook hier kwamen de Voorsternaren al snel op voorsprong, na een klein uurtje spelen was het Karl van 't Hazeveld die de overwinning pakte na torenwinst. Dick Hoekman speelde een goede wedstrijd maar zag een aftrekschaakje over het hoofd waardoor hij de wedstrijd uiteindelijk moest opgeven. Zo stonden de teams weer gelijk, maar Lammert de Bruin bracht de Voorster Schaakclub weer op voorsprong. Hij speelde erg sterk wist door de juiste tactiek zijn tegenstander tot overgave te dwingen. Harrie Saris speelde een goede wedstrijd, het ging alsmaar gelijk op wat resulteerde in een remise. Op dat moment een belangrijk half puntje, want Guido van Heuvelen stond op het punt te winnen en dat zou dan de overwinning geven. Maar eerst was Christiaan Makkink klaar, hij kwam een stuk achter te staan maar wist goed weerstand te bieden, toch mocht het niet baten en verloor hij de wedstrijd. Guido won zoals gezegd de wedstrijd, hij had beduidend meer kwaliteit op het bord staan welke hij in het eindspel gebruikte om de overwinning in de wacht te slepen.
En zo won ook het tweede team van de Voorster Schaakclub met 3,5 tegen 2,5 punt van de Twellose Schaakclub, ook hier een goed begin van het OSBO-seizoen dus.

Interne Rapidcompetitie
Inmiddels hebben de eerste 3 ronden van de interne rapidcompetitie plaatsgevonden bij de Voorster Schaakclub. Voor aanvang van de rapidcompetie mocht de club eerst een nieuw lid verwelkomen te weten Tim Haverkamp. Hij wist 2 punten uit 3 wedstrijden te halen en staat hierdoor 6e in het klassement. Harry Schurink is op het moment koploper gevolgd door vier spelers met een half puntje minder dan hij. De top 5 ziet er als volgt uit:

1. Harry Schurink 3 uit 3
2. Wilco de Bruin 2,5 uit 3