Voorster Schaakclub kampioen

VOORST.- Afgelopen week vonden er de laatste wedstrijden van het seizoen 2000-2001 plaats in het OSBO-kampioenschap. Voor het eerste team van de Voorster Schaakclub was het een belangrijke week, zij konden namelijk kampioen worden in de 3e klasse. Daarin slaagde men en daarmee promoveerde het team naar de 2e klasse voor volgend jaar. De andere twee teams van de Voorster Schaakclub stonden in de middenmoot en konden geen aanspraak maken op een eventuele kampioenstitel.

Schaakstad 7 - Voorst 1 (uitslag 4-2)
Om het kampioenschap definitief binnen te halen moest het eerste team op dinsdag 10 april jongstleden afreizen naar Apeldoorn. Het eerste team van de Voorster Schaakclub heeft dit seizoen een prima OSBO-kampioenschap achter de rug, op een gelijkspel na tegen Twello werd alles gewonnen en had men dus een prima uitgangspunt om kampioen te worden. Maar Voorst kwam al vrij snel achter te staan, Jeroen Nikkels gaf in de opening een stuk weg en kon daarna niet meer terug komen in de wedstrijd en moest hem uiteindelijk opgeven. Voorst kwam daarna op een 2-0 achterstand nadat Fred Corpeleijn eveneens een stuk weggaf, maar ditmaal in het eindspel. Michiel Jansen bracht de Voorsternaren weer terug in de strijd, door een prima eindspel wist hij de stand terug te brengen tot 2-1 in het voordeel van de Apeldoorners. Henri Jansen kwam niet goed uit de opening waardoor hij hoe langer hoe verder naar achter werd gedrukt. Uiteindelijk moest ook hij zich gewonnen geven en was de kans op een overwinning voorbij. Een gelijkspel zat er nog in maar dan zouden Harry Schurink en Remco Kempink beiden moeten winnen. Beide speelde een goede partij, maar naarmate de tijd vorderde wisten zij niet de beslissende zettenreeks uit te dokteren en gingen beide met een remise naar huis. Hierdoor leed het eerste team dus haar eerste nederlaag van het seizoen maar concurrent Twello kwam niet verder dan een 3-3 tegen Zutphen. Hierdoor had Voorst nog genoeg punten voorsprong om de titel te behouden. Zoals al vermeld speelt het eerste team volgend jaar in de 2e klasse van de OSBO, het zal zwaar worden maar de doelstelling voor volgend jaar is om die plek in de 2e klasse proberen te handhaven.

Voorst 2 - Schaakstad 8 (uitslag 4-2)
Het tweede team van de Voorster Schaakclub begon het seizoen sterk. Men pakte veel punten maar lieten het tegen Zutphen afweten, hierdoor werd een hoge eindklassering moeilijk voor dit seizoen. Het tweede team ontving op maandag 9 april jongstleden het achtste team van Schaakstad thuis in de voetbal kantine van de Voetbalvereniging Voorst. Guido van Heuvelen, Karl van 't Hazeveld en Dick Hoekman speelden allen een prima partij en wisten allen te winnen. Ook Christiaan Makkink won zijn partij nadat hij eerst een remise aanbod had afgewezen wist hij met een pion minder alsnog te winnen. Henk Jansen en Remco de Boer waren wat minder fortuinlijk, zij moesten zich gewonnen geven. Door deze 4-2 overwinning is het tweede team van de Voorster Schaakclub alsnog vrij hoog in de middenmoot geëindigd.

Eureka - Voorst 3 (uitslag 3-3)
Het derde team van de Voorsternaren moest voor haar laatste ronde van de OSBO afreizen naar Zwolle om het daar op te nemen tegen Eureka. De Voorsternaren begonnen voortvarend, Rijk-Jan Gemen wist al vroeg in de avond te winnen. Hij wist een stuk te winnen door middel van een 'vorkje' en kon zo de partij naar zich toe trekken. Jo Jansen kwam eerst een stuk achter te staan maar later wist hij door een combinatie de dame van zijn tegenstander te winnen en zo alsnog de partij naar zich toe te trekken. Maar de Zwollenaren kwamen langszij, de tegenstander van Harrie Kuiper bracht de dame vrij vroeg in het spel en daar had hij niet direct een antwoordt op waardoor hij uiteindelijk zich gewonnen moest geven. Ook Hannie Kempink moest zich gewonnen geven, naarmate de partij vorderde liet ze wat steekjes vallen in de verdediging. Haar tegenstander wist daar goed gebruik van te maken en de partij te winnen. De Zwollenaren kwamen voor te staan nadat John Eekhuis net iets te kort kwam in het eindspel en zich gewonnen moest geven. Maarten Jansen bracht uiteindelijk de teams weer in evenwicht, hij wist te promoveren en zo de partij uit te spelen. Hierdoor werd de eindstand bepaald op 3-3.