3e ronde Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Afgelopen week op maandag 19 februari vond er de derde ronde plaats van het Open Voorster Kampioenschap, het schaaktoernooi dat jaarlijks door de Voorster Schaakclub wordt georganiseert. In de kantine van de voetbalvereniging Voorst waren wederom vele schakers aanwezig om er weer een spannende en gezellige avond van te maken. In de derde van in totaal zes ronden konden diverse schakers belangrijke punten behalen om zo nog mee te dingen naar de Jacques van Gelder Cup welke vorig jaar gewonnen werd door Fokke Jonkman.

A-poule
In de A-Poule vond er in derde ronde een kleine verrassing plaats. Titelverdediger Fokke Jonkman ging onderuit tegen Jeroen Nikkels en verloor daardoor zijn ongeslagen status in de dertiende editie van dit toernooi. Door dit puntverlies van Fokke kwam er één persoon alleen aan kop te staan na de derde ronde te weten Erwin Greven. Hij heeft als enige drie uit drie weten te behalen. In derde ronde wist hij te winnen van Jeroen Bosch van Rosenthal, hij heeft in de eerste twee ronden Fred Corpeleijn en Henri Jansen weten te verslaan en lijkt dus goed op weg te zijn naar de titel. Maar er zijn twee schakers die hem op de hielen zitten namelijk Jeroen Nikkels en Michiel Jansen. Beide hebben 2,5 punt uit drie en maken dus nog wel degelijk kans op de titel. Tevens zou het voor de Voorster Schaakclub leuk zijn als de titel door één van haar eigen leden gewonnen zou worden want zowel Jeroen als Michiel zijn al jaren lang lid van de club. De officiele stand in de A-poule is op het moment van schrijven nog niet bekend omdat er nog een inhaal wedstrijd plaats moet vinden tussen Fred Corpeleijn en Arie van Veen. Ongeacht de uitslag van deze partij heeft dat geen invloed op de huidige top drie.

B-poule
In de B-Poule begint de spanning ook flink toe te nemen. De nummers één en twee van de lijst Lammert de Bruin en Wim Willemsen kwamen niet verder dan een remise. Deze uitslag werd er ook genoteerd bij de partij tussen Remco de Boer en Dick Stevens, zij stonden voor aanvang van de derde ronde respectievelijk op een zesde en achtste plaats. Iemand die daar van wist de profiteren was Henk van Zandwijk, hij stond voor aanvang op een vijfde plaats. Maar ook in de B-Poule moet er nog een wedstrijd ingehaalt worden en wel tussen de nummers drie en vier. Guido van Heuvelen en Jos Koers gaan hun partij op maandag 26 februari spelen als de Voorster Schaakclub haar normale club avond heeft. De spanning in deze poule blijft dus voorlopig aanwezig en u zult dan binnenkort meer lezen in dit blad.