1e ronde Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Op maandag 18 december jongstleden is voor de dertiende maal het Open Voorster Kampioenschap van start gegaan. Zowel schakers van andere clubs uit de omgeving als huisschakers hebben zich aangemeld voor dit jaarlijks terugkerende toernooi. In totaal hebben er zich 45 schakers opgegeven voor het Open Voorster Kampioenschap, dit aantal ligt iets onder het aantal aanmeldingen van vorig jaar. Maar de gezelligheid was er niet minder om.

Nadat vele oude bekenden weer bijgepraat waren opende de voorzitter van de Voorster Schaakclub, Michiel Jansen, het toernooi. Langzaam maar zeker hadden alle spelers hun plaatsen ingenomen en de rust keerde terug in de kantine van de voetbalvereniging Voorst. Zowel in de A- als B-poule werd er van af het begin vel gestreden. In de A-poule moet Fokke Jonkman zijn titel verdedigen tegen 17 andere schakers. In de B-poule strijden dit jaar 27 schakers voor promotie naar de A-poule voor de volgende editie van het Open Voorster Kampioenschap. Fokke Jonkman begon direct goed door zijn eerste partij te winnen en gaf hiermee direct zijn visitekaartje af aan de rest. Ook de drie nieuwelingen in de A-poule brachten het er goed vanaf. Arie van Veen wist te winnen van Wilco de Bruin, de jonge Fabian Stevens wist remise te halen tegen Theo Visschedijk evenals John de Boer die remise speelde tegen Michiel Jansen. In de B-poule zijn er na de eerste ronde nog niet direct favorieten aan te wijzen. Elf schakers gingen met een overwinning naar huis en het ziet er dus naar uit dat het een spannende strijd zal gaan worden voor de promotie.

De 2e ronde van het Open Voorster Kampioenschap zal plaats vinden op maandag 22 januari en start om 20:00 uur. Dan zal er meer duidelijk worden wie de kanshebbers zullen zijn om het toernooi te winnen en wie er gaan strijden om de promotie.