Externe competitie Voorster Schaakclub van start

VOORST. – Afgelopen week is de externe competitie van de Oostelijke Schaakbond (OSBO) weer gestart. Evenals voorgaande jaren neemt ook dit seizoen de Voorster Schaakclub weer deel in deze competitie. Net als in het vorige seizoen neemt de Voorster Schaakclub deel met drie teams. Alle drie de teams kwamen deze week in actie.

Voorst 1 - Pallas 3 (uitslag 4-2)
Het eerste team speelt dit jaar in de 3e klasse C en ontving thuis op maandag 11 oktober Pallas 3 uit Deventer voor de openings wedstrijd van nieuwe OSBO-seizoen. Voorst begon al met een 1-0 voorsprong omdat Fred Corpelijn zijn wedstrijd vooraf had gespeeld en had gewonnen. Maar deze 1-0 voorsprong werd al vroeg weer gelijk getrokken door Pallas, John de Boer moest zich al vroeg gewonnen geven. Michiel Jansen speelde een goede partij en zette Voorst op een 2-1 voorsprong. Toen waren er nog drie spelers over te weten Henri Jansen, Jeroen Nikkels en Harry Schurink, zij maakten er alledrie een behoorlijk lange partij en hielden menig persoon in spanning. Uiteindelijk was het Harry Schurink die de voorpsrong vergrootte tot 3-1. Hiermee had Voorst in ieder geval een gelijkspel afgedwongen. Maar men ging uiteraard voor de winst en dat lukte dan ook. Zowel Henri Jansen als Jeroen Nikkels hielden goed stand en dwongen beiden remise af. Hiermee eindigde de score op 4-2 in het voordeel van Voorst.

ASV 6 - Voorst 2 (uitslag 3,5-2,5)
Het tweede team moest op donderdag 12 oktober voor zijn openingswedstrijd afreizen naar Arnhem waar zij het op moesten nemen tegen ASV 6. Voorst 2 speelt dit jaar in de 4e klasse C. Vooraf was al bekend dat Voorst tegen een sterk team moest spelen maar men trok met goede moet ten strijde. Na een behoorlijke tijd spelen kwam Voorst achter te staan. Guido van Heuvelen was de eerste die het onderspit moest delven, het ging gelijk op, maar in het middenspel verloor hij door een goede combinatie van zijn tegenstander. Niet lang erna was het Els Jansen die zich gewonnen moest geven in het eindspel en Voorst keek toen dus tegen een 2-0 achterstand aan. Christiaan Makkink was degene die het eerste halve puntje binnenhaalde voor Voorst door remise te spelen. En Voorst kwam vervolgens dichterbij door een overwinning van Dick Hoekman. In het middenspel stond hij ietwat achter maar door een uitstekende combinatie wist zijn tegenstander mat te zetten. Het stond toen 2,5 - 1,5 in het voordeel van ASV en alles was nog mogelijk. Remco Kempink had een matige opening maar wist zich te corrigeren, uiteindelijk zonder resultaat. Hij ging tegen het eind van de klok alsnog mat. Lammert de Bruin was de laatste en speelde een goede partij. Zijn goede spel leidde daardoor dan ook in een overwinning waarmee de eindstand op 3,5-2,5 werd bepaald.

Voorst 3 - Twello 2 (uitslag 1,5-4,5)
Het derde team van Voorst speelt dit jaar in de 4e klasse B. Zij mochten op maandag 11 oktober het tweede team van Twello ontvangen in Voorst. Voorst kwam vrij vroeg achter te staan nadat John Eekhuis de partij had opgegeven. Hij speelde een goede partij, maar zag in het eindspel wat over het hoofd en kon het tij daarna niet meer keren. Rijk-Jan Gemen moest zich daarna gewonnen geven en Voorst keek toen tegen een 2-0 achterstand aan. Henk de Boer zorgde voor het eerste punt van Voorst door de dame te winnen van zijn tegenstander. Remco de Boer speelde een goede partij en het zag er naar uit dat het remise zou worden maar helaas verloor hij alsnog. Henk Jansen kon weinig inbrengen tegen het spel van zijn tegenstander en verloor kansloos. Hierdoor keek Voorst tegen een 1-4 achterstand aan en had Twello de buit al binnen. Jo Jansen was de laatste en hij wist nog een half puntje aan het eindtotaal toe te voegen. Dit eindtotaal werd uiteindelijk 1,5-4,5 in het voordeel van de Twellonaren.