Jeugdschaak in Voorst

VOORST. – Het gaat goed met het jeugdschaken in Voorst. De Voorster Schaakclub ziet een toenemende belangstelling voor de schaaksport bij de jongeren. Hat aantal jeugdleden is dit jaar verdubbeld, hetgeen de vereniging in staat stelde om voor het eerst sinds jaren weer een jeugdteam mee te laten doen aan de jeugdcompetitie van de Oostelijke Schaakbond. Zo’n jeugdteam bestaat uit vier schakers. De teams worden in verschillende leeftijdsgroepen ingedeeld.

Jeugdcompetitie
De jeugdcompetitie wordt gespeeld op drie zaterdagen. Elke zaterdag spelen de teams vijf ronden tegen teams van andere verenigingen. Het Voorster team kwam uit in de categorie t/m 14 jaar. staand: Maurik Koopman en Sander de Boer, zittend: Wim Jansen en Frank KoopmanDit viertal bestaat uit Wim Jansen, Maurik Koopman, Sander de Boer en Frank Koopman. In de laatste ronde moest de veel jongere Jelle Koopman invallen voor zijn broer Frank. Deze jeugdige schakers hebben het bijzonder goed gedaan. Tijdens de laatste speeldag op zaterdag 22 januari behaalden ze de volgende resultaten:

Westervoort - Voorst 2 - 2
Voorst - Schaakstad Apeldoorn 2 3 - 1
Schaakstad Apeldoorn 1 - Voorst 2½ - 1½
Voorst - De Toren 2 - 2
Variant - Voorst 0 - 4

Deze uitslagen waren goed voor de derde plaats in een deelnemersveld van tien teams. Opvallend was de prestatie van Maurik die alle vijf partijen won. Wim behaalde 3.5 punten en Sander en Jelle behaalden ieder een score van 2 punten. Behalve deze goede prestatie was het de bedoeling om ervaring op te doen en plezier in het schaken te hebben, hetgeen zeer goed gelukt is. Het is duidelijk dat de schaaklessen die ze volgen bij de schaakclub zijn vruchten afwerpt.

Schaaktraining
Iedere maandagavond kunnen de jeugdleden schaaktraining volgen. Alle elf jeugdleden maken hier dankbaar gebruik van. Er wordt een trainingsmethode in verschillende stappen gevolgd. Beginnende schakers worden in de eerste stap de grondbeginselen van het schaakspel bijgebracht. De daaropvolgende stappen worden steeds iets moeilijker. De Voorster Schaakclub verzorgt lessen t/m de vierde stap waar Wim en Maurik nu aan meedoen. Het doorlopen van een stap duurt een seizoen en wordt afgesloten met een examen en diploma. Als de jeugdspelers oud genoeg zijn kunnen ze meespelen in de senioren competitie om nog meer ervaring op te doen. Ze spelen dan met een aangepast speeltempo zodat het niet te laat voor ze wordt. Voor meer informatie over het jeugdschaken in Voorst kun je kontakt opnemen met de jeugdleider Harry Schurink, tel. 0575-502353.