Eerste ronde open Voorster schaakkampioenschap

VOORST. – Vorige week maandag werd de eerste ronde van het Open Voorster Kampioenschap om de Jacques van Gelder Cup gespeeld. Het is alweer het twaalfde jaar dat de Voorster Schaakclub dit toernooi organiseerd. Met maar liefst 51 deelnemers is ook dit jaar het toernooi weer goed bezocht. Vooral voor de A-poule hebben zich veel sterke schakers opgegeven, dit belooft een spannende strijd voor de beker op te leveren.

Op de eerste speeldag waren er weer vele bekende gezichten, schakers die al vele jaren aan dit toernooi meedoen, maar toch ook waren er ongeveer tien nieuwelingen.Van de 51 deelnemende schakers spelen er 18 in de A-poule, dat is vier meer dan vorig jaar. De overige 33 schakers strijden in de B-poule.

Dat de A-poule een sterk deelnemersveld heeft ondervond titelverdediger Jeroen Bosch van Rosenthal, op deze eerste speelavond verloor hij van Deventenaar Eric Goedhart. Ook oud-kampioen Peter Meyboom begon met een nederlaag, daarentegen wisten de vroegere bekerwinnaars Theo Visschedijk en Fokke Jonkman wel te winnen.

In de B-poule waren weinig verrassende uitslagen. Ook in deze poule zal het spannend worden omdat er veel kanshebbers zijn die kunnen winnen.

De uitslagen van ronde 1 zijn:

poule A:

Henk van Zandwijk - Harry Kuiper 1-0
Christiaan Makkink - Walter van de Hel 1-0
Hanny Kempink     vrij

De volgende speelronde is op 24 januari in de kantine van de voetbalvereniging Voorst. Aanvang 20.00 uur.