Voorster schakers winnen in externe competitie

VOORST. – Als vervolg op het artikel van vorige week, waarin teleurstellende resultaten werden gemeld voor twee teams van de Voorster Schaakclub, is er deze week beter nieuws te melden. Het tweede team heeft haar eerste wedstrijd namelijk gewonnen van O&O uit Kampen. Daarmee krijgt deze eerste competitieronde toch nog wat glans, en wie weet kan dit zestal misschien voor het kampioenschap gaan strijden.

Voorst 2 – O & O 4         4 – 2
Vorige week maandag speelde het tweede team, een week later dan de andere teams, de thuiswedstrijd tegen O&O (Oefening en Ontspanning) uit Kampen. De teamleider van de Kampenaren kwam met een voor Voorst plezierig bericht dat ze maar met vijf spelers waren. Zo kon het eerste punt al genoteerd worden en hoefde Henk Jansen niet in aktie te komen aan bord 3. John Eekhuis begon sterk door een kwaliteit te winnen nadat zijn tegenstander een fout maakte. Later won hij ook nog een paar pionnen waarna de partij snel door hem werd gewonnen. Met een 2-0 voorsprong was dit een prima begin. Op het eerste bord kreeg Dick Hoekman de Italiaanse opening op het bord. Dat ging niet helemaal goed want hij verloor een paard. Later in de partij won hij dit stuk weer terug, maar stond toch nog een paar pionnen achter. Zijn tegenstander maakte daarna geen fouten meer en won het toreneindspel. Els Jansen verspeelde in het begin van de partij twee pionnen. In het toreneindspel dat ontstond wist ze die weer terug te winnen, maar de pionnen van haar tegenstander waren al ver opgerukt en niet meer te stuiten. Na deze twee nederlagen was de stand weer in evenwicht: 2-2. Op de twee resterende borden schaakten de jeugdleden Christiaan Makkink en Remco Kempink. Zij maakten er nog een lange spannende avond van. Christiaan leek op een remise uit te komen in een gelijk eindspel. Echter na een sterke zet die schijnbaar winnend leek gaf zijn tegenstander prompt op. Bij analyse achteraf bleek het nog helemaal niet gewonnen, maar er was weer een belangrijk punt binnen.

Matchwinnaar van deze avond werd Remco Kempink. In een goede partij maakte hij het schitterend af met een fraaie mataanval. De uitslag van de wedstrijd werd daarmee 4-2 in het voordeel van Voorst. Een sterk begin voor dit zestal die al jaren in de vierde klasse van de OSBO speelt. Het wordt tijd voor promotie naar de derde klasse. Alhoewel het nog veel te vroeg is om voorspellingen te doen, zou het misschien dit jaar kunnen lukken.