Voorster schakers aktief in externe competitie

VOORST. – Afgelopen week is de externe competitie van de Oostelijke Schaakbond (OSBO) van start gegaan. De Voorster Schaakclub speel met drie teams mee in deze competitie. Het eerste en derde team verloren hun wedstrijd. De uitslag van het tweede team is ten tijde van dit schrijven nog niet bekend.

De Schaakmaat 3 – Voorst 1     5 – 3

Het eerste team speelt in de tweede klasse van de OSBO. In deze klasse wordt met achttallen gespeeld. Dit eerste achttal is het vorig seizoen gedegradeerd uit de eerste klasse, waar het niveau duidelijk te hoog lag. De verwachting is dat het team dit jaar beter partij kan geven. Een kampioenschap is waarschijnlijk nog te hoog gegrepen omdat een aantal sterke spelers weggevallen zijn. Dat bleek ook meteen in deze eerste wedstrijd tegen de Schaakmaat uit Apeldoorn. Het begin was nog goed toen Guido van Heuvelen een paar pionnen won waarop zijn tegenstander prompt opgaf. De stand werd weer gelijkgetrokken toen Harry Schurink met een gewaagde actie zijn dame verloren zag gaan. Daarna liet Fred Corpeleijn zich aan bord drie verrassen met een aftrekschaakje waarbij ook hij de dame verloor. Michiel Jansen, die de nieuwe eerste bordspeler van dit team is, kwam niet verder dan remise. Zijn broer Henri Jansen verloor een pion en moest later de partij opgeven. Nadat Jeroen Nikkels aan bord twee een winstkans gemist had kon hij niet verder komen dan remise. Christiaan Makkink mocht voor het eerst meedoen in het eerste team. Ondanks het feit dat hij materiaal achter kwam te staan wist hij goed weerstand te bieden en had zijn tegenstander nog flinke problemen om de partij naar zich toe te trekken. Uiteindelijk moest Christiaan toch het onderspit delven. Als laatste was Karl van ’t Hazeveld nog aan het schaken, hij stond dan wel gewonnen, maar dat bleek nog een hele toer. Het eindspel met pion meer liet hij echter niet meer uit zijn handen glippen en pakte het volle punt. De Voorstenaren kwamen daarmee niet verder dan 3 bordpunten tegen 5 van de Schaakmaat.

Eerbeek 1 – Voorst 3     4 – 2

Het tweede en derde team spelen met zestallen in de vierde klasse van de OSBO. Het tweede team speelde afgelopen maandag tegen O&O uit Kampen. De uitslag daarvan is nog niet binnen. Het derde team moest naar Eerbeek afreizen. Er was ineens een probleem met de opstelling toen vier schakers zich afmeldden. Met name voor het derde team is dat een probleem omdat het niet is toegestaan spelers in te zetten die voor een hoger team zijn opgegeven. Op het laatste moment werd een oplossing gevonden door huisschaker Maarten Jansen mee te laten spelen, hij moest daarvoor wel lid worden van de Voorster Schaakclub, die daarmee twee vliegen in één klap slaat: een team compleet en een nieuw lid. Maarten speelde aan bord 2, maar de tegenstand was te sterk en hij verloor. Ook Harry Saris aan het eerste bord en Jo Jansen op bord drie moesten hun partij opgeven. Drie nederlagen op de eerste drie borden is te verklaren doordat tegen het eerste team van Eerbeek gespeeld wordt en er dus tegen de sterkste schakers van die plaats geschaakt moet worden. De schade werd echter goed beperkt gehouden door een overwinning van Rijk-Jan Gemen aan het vierde bord. Harry Kuiper en nieuwkomer Henk de Boer behaalden ieder een half punt aan de laatste borden. Daarmee werd de eindstand van 4-2 voor Eerbeek bereikt.