Blub Bloem opnieuw kampioen

VOORST. – Het tiende lichtweek schaaktoernooi voor viertallen is door het Apeldoornse team Blub Bloem gewonnen. Daarmee herhalen ze de prestatie van vorig jaar, toen de wisselbeker ook al naar Apeldoorn ging. Het populaire schaaktoernooi is wederom een succes geworden. Diverse teams uit de omgeving waren ervoor naar Voorst gereisd en allen waren erg positief over het evenement.

Voor aanvang van de wedstrijd overhandigde Edwin Andriol van de Rabobank Klarenbeek-Voorst-Wilp twee digitale schaakklokken aan de Voorster Schaakclub. De hoofdsponsor van de schaakvereniging benadrukt daarmee dat ze veel belang hecht aan de ondersteuning van plaatselijke verenigingen.

In totaal hadden zich 14 viertallen ingeschreven. Dat is iets minder dan de 16 van vorig jaar, maar dat was in de volle speelzaal nauwelijks te merken. Het was weer gezellig als vanouds en er werd fanatiek geschaakt tijdens het 5 ronden tellend toernooi. De beslissing moest in de laatste ronde vallen toen er nog minstens drie kanshebbers waren. Het bleek niet mogelijk om de titelverdedigers met de fraaie naam Blub Bloem te stuiten. De verschillen waren echter niet groot. Helaas kwamen de Voorster schakers niet verder dan een zesde plaats. De volledige eindstand luidt:

1 Blub Bloem (Apeldoorn) 14½
2 Schaakdorp Beekbergen 13½
3 De Deurdouwers (Apeldoorn) 13
4 WUGO (Apeldoorn) 12½
5 Rema Boys (Deventer) 12
6 VSC 1 (Voorst) 11
7 Eerbeek 10
8 De Kampioenen (Voorst)
9 De Kop van Jut (Voorst) 9
10 Houthakkers 1 (Twello)
Houthakkers 2 (Twello)
12 VSC 2 (Voorst) 7
13 ’t Zooitje (Voorst)
14 De Halmen (Voorst)

Het winnende viertal Blub Bloem, bestaande uit Gillian Visschedijk (13), Anne-Fleur Hemmer (14), Marijn Visschedijk (17) en Theo Visschedijk (47), mag wederom de Rabo-wisselbeker mee naar huis nemen. Volgend jaar zouden ze deze beker definitief in hun bezit kunnen krijgen door voor de derde keer op rij te winnen. Maar er zijn dan ongetwijfeld weer genoeg andere teams die daar een stokje voor proberen te steken.