Externe competitie Voorster Schaakclub

Eerste team redt de eer

VOORST. – Vorige week werd de zevende en laatste ronde van de externe competitie van de Oostelijke Schaakbond (OSBO) gespeeld. Het eerste team, dat degradatie niet meer kon ontlopen, wist het seizoen toch nog af te sluiten met een overwinning. Daarentegen verloor het tweede team haar laatste wedstrijd. De Voorster Schaakclub speelt ook nog met een derde team in de OSBO competitie, zij spelen in de laatste ronde tegen Brummen. Die wedstrijd wordt een week later gespeeld en er is daarom nog geen uitslag bekend.

Voorst 1 – Heerde 1         5 - 3

Het eerste achttal moest in de eerste klasse van de OSBO aantreden tegen Heerde. Zowel Voorst als Heerde hadden nog geen punten weten te scoren in de voorgaande zes wedstrijden, waarmee voor beiden degradatie al een feit was. Het ging dus eigenlijk alleen nog om de eer. Voorst speelde niet in de sterkste opstelling, maar toch hadden ze het geen moment moeilijk. Aan bord vier kwam Jeroen Nikkels sterk uit de opening en veroverde een loper. Daarmee was het eerste punt gescoord. Invaller Dick Hoekman zette aan bord acht een aardige aanval op. Zijn tegenstander leek met een paardvork materiaal te winnen, maar Dick loste dat goed op. Kort daarna werd remise overeengekomen. De andere invaller, Guido van Heuvelen, wist zijn tegenstander met een hele mooie matcombinatie te verrassen. Voor zowel Dick als Guido een prima prestatie. De tussenstand kwam daarmee op 2.5 – 0.5, en ook de andere borden zagen er redelijk goed uit voor Voorst. Eerste bordspeler Jeroen Bosch van Rosenthal, de topscorer van het team, maakte dat waar door weer te winnen. Aan bord vijf wint Harry Schurink een pion en gaat een moeilijk toreneindspel in. Zijn pluspion blijkt daarbij beslissend en het punt is binnen. Hiermee is de overwinning voor Voorst al binnen nu de tussenstand 4.5 – 0.5 is. Karl van ’t Hazeveld komt op bord zeven een pion achter te staan en dat is voor zijn tegenstander genoeg om de partij te winnen. Ook Henri Jansen verloor op bord drie. Henri stond twee pionnen voor toen hij een kwaliteit verloor. De twee pionnen wogen daar niet tegen op. Tot slot behaalde zijn broer Michiel Jansen remise in een moeizaam paard eindspel. Daarmee is de eindstand van 5 – 3 voor Voorst ontstaan. De eerste klasse is te zwaar gebleken voor het eerste team van de Voorster Schaakclub. Volgend seizoen kan er hopelijk weer voor het kampioenschap in de tweede klasse gestreden worden.

Voorst 2 – Lochem 3         2 – 4

Het tweede team kreeg Lochem op bezoek. In het begin van het seizoen kon Voorst 2 nog een aantal mooie overwinningen boeken. Ze vertoefden dan ook in de middenmoot van de vierde klasse C van de OSBO. Het Lochemse zestal stond bijna onderaan de ranglijst en dus zat er misschien nog een mooie afsluiting van de competitie in het vat. Echter lijkt het erop alsof de Voorstenaren uit vorm zijn, want de laatste twee wedstrijden werden beide al met 4 – 2 verloren, en ook tegen Lochem kon geen vuist gemaakt worden. Voorst moest met dezelfde cijfers het onderspit delven. Het begin was nog goed toen Jos Koers wist te winnen. Daarop volgden nederlagen van achtereenvolgens John Eekhuis, Remco Kempink en Christiaan Makkink. De tussenstand was daarmee al 3 – 1 voor Lochem. Jo en Els Jansen waren toen nog aan het schaken, maar het echtpaar Jansen kon er niet meer dan twee remises uithalen. Dit resulteert in een 2 – 4 nederlaag voor het tweede zestal van de Voorster Schaakclub.