Volop spanning in de hoofdgroep

4e ronde Open Voorster Schaakkampioenschap

VOORST. – Maandag 22 maart werd de vierde ronde van het Open Voorster Schaakkampioenschap gespeeld. In de hoofdgroep is er volop spanning omdat er nog veel kanshebbers voor het kampioenschap zijn. Met een partij minder gespeeld staat Theo Visschedijk bovenaan. De B groep blijft gedomineerd worden door schakers van de Deventer schaakvereniging Pallas. In deze groep heeft Stef Boog de beste kansen.

Groep A

De hoofdgroep werd onaangenaam verrast door de mededeling van kanshebber Erwin Greven dat hij zich terug trekt uit het toernooi. Dit is met name op sportief gebied een teleurstelling, mede omdat er toch al een gering aantal spelers in deze groep deelnemen. De spanning is er echter niet minder om. Jeroen Bosch van Rosenthal maakte zijn misstap uit de vorige ronde goed met een overwinning op Henri Jansen. Hetzelfde gold voor Fokke Jonkman. Twee belangrijke partijen, die de stand aan kop nog geheel door elkaar kunnen gooien, moeten nog gespeeld worden. Vooralsnog heeft Theo Visschedijk de beste papieren in handen. Onderaan de ranglijst heeft Henk van Zandwijk het moeilijk.

De uitslagen van groep A zijn:

J. Bosch van Rosenthal H. Jansen 1-0

13. H. van Zandwijk (Brummen) 4 – 0
E. Greven (Beekbergen) trekt zich terug 3 – 1.5

Groep B

In groep B speelden de koplopers Stef Boog en Hans van Bremen onderling remise in een Deventers onderonsje. Beide blijven daarmee de eerste twee plaatsen bezetten. Namens de Voorster schaakclub klimt Harry Schurink op de ranglijst naar de vierde plaats. Dit bereikte hij door van Wim Willemsen te winnen die in tijdnood zijn dame weggaf. Twee andere opmerkelijke uitslagen zijn de overwinning van Rijk-Jan Gemen op Tonnie Koers en van Christiaan Makkink op Jos Koers. Christiaan speelde uitstekend en kwam een kwaliteit voor te staan. Toen er voor Jos een taxi arriveerde moest Jos zijn verloren stelling opgeven.

De uitslagen van groep B zijn:

A.J. van Bremen - S. Boog 0.5-0.5

8. R.J. Gemen (Voorst) 236
9. A. de Roba (Schaken Overdag) 226
10. L. Dooper (Brummen) 224

De vijfde speelronde is op 26 april in de kantine van de voetbalvereniging Voorst. De wedstrijden beginnen om 20.00 uur.