Interne competitie Voorster Schaakclub

Aandacht voor de schakende jeugd.

VOORST. – Behalve de gewone interne club competitie organiseert de Voorster Schaakclub ook een interne rapid competitie. Ondertussen zijn een aantal ronden in deze competities gespeeld. In beide competities steekt Jeroen Bosch van Rosenthal met kop en schouders boven de rest uit. Het lijkt bijna onmogelijk om van hem te winnen. Misschien dat er in de toekomst jeugdleden zijn die naar de top doorstoten om hier verandering in te brengen. De schaakclub besteedt veel aandacht aan de schaaktraining voor de jeugd.

Jeugd
Er wordt wel eens gedacht dat schaken is weggelegd voor oudere mannen die in een rokerig café een partijtje spelen. Echter niets is minder waar. Er is een toenemende interesse voor het schaken bij de jeugd. Wie dat niet wil geloven moet maar eens bij de Apeldoornse vereniging "De Schaakmaat" gaan kijken. Zij hebben zelfs meer jeugdleden dan senioren. Ook bij de Voorster Schaakclub wordt, zij het op wat kleinere schaal, aandacht besteed aan de jeugd. En dat begint al bij de basisscholen. Op beide Voorster scholen, de Wiekslag en Sjaloom, geeft Jaap Verboon wekelijks schaakles aan kinderen uit de hogere groepen. Dat gebeurt ’s middags na schooltijd en er is grote interesse voor, ongeveer 20 kinderen volgen deze lessen. Tijdens de lessen wordt de methode Brunia/van Wijgerden gevolgd. Deze methode kent een opbouw in verschillende stappen die elk worden afgesloten met een diploma. Jaap geeft op de scholen les in stap 1. Kinderen die dat gehaald hebben en verder willen kunnen bij de Voorster Schaakclub les krijgen in de vervolgstappen. Deze lessen worden elke maandagavond van 18.30 uur tot 19.30 uur verzorgd door Harry Schurink en Henri Jansen. Vanaf 13 jarige leeftijd kunnen jeugdleden meedoen met de senioren in de interne club competitie. Zij spelen dan met een aangepast tempo van 1 uur in plaats van 2 uur per persoon per partij. Hiermee doen ze veel ervaring op.

Interne Competitie
Aan de interne competie doen 27 leden mee. Er zijn acht ronden gespeeld, daarbij is onderstaande top 15 stand bereikt. Dat de jongeren goed meedoen blijkt uit de goede negende plaats voor Walter van de Hel en de veertiende plaats voor Remco de Boer.

1. Jeroen Bosch van Rosenthal 518
2. Michiel Jansen 334
3. Harry Schurink 286
4. Fred Corpeleijn 281