Alle drie teams verliezen in externe competitie

Slechte start Voorster Schaakclub

VOORST. – Vorige week werd de eerste ronde van de externe competitie gespeeld. In deze externe competitie treffen verenigingen van de Oostelijke Schaakbond (OSBO) elkaar in teamverband. Hierin spelen ook drie teams van de Voorster Schaakclub mee. Dit liep voor de Voorster teams op een teleurstelling uit, want alle teams verloren hun wedstrijd.

Voorst 1 – VSG 1
Het vlaggeschip van de club moest in de 1e klasse aantreden tegen het Veluws Schaak Genootschap uit Ermelo. Het achttal had een moeilijk begin, Michiel Jansen aan bord 3 kwam zeer gedrongen te staan en wist zich daaruit niet te bevrijden. Karl van ’t Hazeveld moest op bord 6 invallen voor de verhinderde Jelle Bottema. Zijn tegenstander was echter te sterk en wist een paard te veroveren, waarna Karl moest opgeven. De altijd zeer snel spelende Henk Bergsma was deze avond niet als eerste klaar. Wel wist hij aan bord 7 het eerste halve punt binnen te halen door remise te spelen. Zeer verdienstelijk speelde Harry Schurink aan bord 8. Hij moest invallen voor Geert Hoekman die wegens een operatie verhinderd was. Harry ging de strijd aan op de damevleugel, en toen dat niets opleverde wist hij de strijdkrachten snel richting vijandige koning te hergroeperen. De daaruit voortvloeiende mataanval was voldoende voor de overwinning. Op bord 4 won Jeroen Nikkels in de opening een pion. Hij wist de aanval van de tegenstander af te slaan en kon het eindspel met pion meer naar zich toe trekken. Daarmee was de stand weer in evenwicht: 2.5 - 2.5. Henri Jansen ruilde op bord 5 zijn beide lopers voor een toren. Zijn tegenstander wist echter goed gebruik te maken van het loperpaar, dat in regel ook sterker is dan een toren, en veroverde daarmee nog extra materiaal. Henri moest opgeven toen mat niet meer te voorkomen was. Het leek toch nog goed te komen omdat Voorst in beide resterende partijen goed stond. Het ging echter mis aan bord 2 toen Fred Corpeleijn zijn voordeel niet wist te handhaven. Fred moest daarna met twee toren strijden tegen een dame. De dame van zijn tegenstander was echter oppermachtig en kon een toren veroveren waarna de strijd gestreden was. Tenslotte speelde Jeroen Bosch van Rosenthal op het eerste bord weer netjes het eindspel uit zoals we dat van hem gewend zijn. Echter deze overwinning was niet meer voldoende en de resterende eindstand was een nederlaag van 4.5 - 3.5.

De Schaakmaat 5 – Voorst 2
Het tweede team speelde uit tegen de Schaakmaat uit Apeldoorn. Op bord 3 liep Remko Kempink al snel tegen een nederlaag op. Op de overige vijf borden liep de spanning hoog op en werd er zwaar gestreden. Els Jansen wist het fraai te verwoorden: "Op een gegeven moment had ik de zweetdruppels op het voorhoofd staan. Het uithoudingsvermogen van de Apeldoorners was echter veel groter in de eindspelen die op de borden kwamen." Dat resulteerde in nederlagen voor Jos Koers aan bord 2 en Guido van Heuvelen op het eerste bord. Ook Remco de Boer moest op bord 5 het onderspit delven. De eer werd gered door een fraaie overwinning van Dick Hoekman op bord 4. Toen werd het Els Jansen aan bord 6 allemaal te veel en ze gaf een toren weg. Het door zweet verloren vocht kon aan de bar weer worden aangevuld. Uitslag 5 - 1 voor de Schaakmaat.

Apeldoorn 5 – Voorst 3 Ook het derde team moest afreizen naar Apeldoorn. De Apeldoorners waren echter te sterk voor de Voorstenaren. Volgens Jo Jansen zijn ze een titelkandidaat in deze 4e klasse. Het sterkte verschil uitte zich al snel toen beide dames in dit zestal verloren. Annelies Gerrits aan bord 6 en Hanny Kempink aan bord 5 moesten hun partij opgeven. Hetzelfde lot was beschoren aan Henk Jansen op bord 4. De stand werd nog enigszins rechtgetrokken door Rijk-Jan Gemen aan bord 2. Met een mooie overwinning haalde hij een punt binnen. John Eekhuis speelde voor de eerste keer mee in de externe competitie. Vorig seizoen was John de barman tijdens de clubavonden, hij gaf er echter de voorkeur aan om zelf te gaan schaken. En dat deed hij heel goed door remise te spelen op het derde bord. Jo Jansen wist aan het eerste bord geen botten te breken en verloor zodat de uitslag 4.5 – 1.5 voor Apeldoorn werd.