Blub Bloem wint lichtweek schaaktoernooi in Voorst

VOORST. – Op 14 september werd voor de negende keer het zeer populaire viertallen schaaktoernooi georganiseerd door de Voorster Schaakclub. Met een record aantal deelnemers was het een enorm gezellige en spannende avond. Verrassende winnaar werd het team Blub Bloem uit Apeldoorn.

Nieuw Record
Met de deelname van maar liefst 16 viertallen, dus totaal 64 schakers, werd een nieuw record gevestigd. Vorig jaar deden er 14 teams mee, toen ook al een record. Dus er is duidelijk sprake van een steigende lijn, een toenemende interesse in de schaaksport. Ook dit jaar kwamen de teams weer uit de gehele regio van de Stedendriehoek.

Spannend
Tot en met de laatste ronde bleef het spannend wie de wisselbeker zou gaan winnen. In totaal werden er vijf ronden gespeeld en na vier ronden konden nog zeven teams de beker winnen. Aan kop ging toen nog het viertal van de Voorster Schaakclub, dat bestond uit Jeroen Bosch van Rosenthal, Wilco de Bruin, Fred Corpeleijn en Henri Jansen. Een team van de organiserende club had nog nooit het lichtweek schaaktoernooi gewonnen, zou het dan eindelijk een keer gaan gebeuren? Nee, dus, want het viertal met de mooie naam Blub Bloem gooide roet in het eten door in de laatste ronde net iets meer bordpunten te scoren. Met een half bordpunt voorsprong won dit Apeldoornse team de wisselbeker. De complete eindstand is:

1 Blub Bloem Apeldoorn 15
2 Voorster Schaakclub Voorst 14½
3 VDS Beekbergen 13½
4 WUGO Apeldoorn 13
5 De Oppositie Deventer 12
6-7 De Rema Deventer 11½
  Stef Schaakcafe Twello 11½
8 Geronimo Ugchelen 11
9 Taverne 2 Twello
10-11 Eerbeek Eerbeek
  Team Zonder Naam Voorst
12 De Kop Van Jut Voorst 8
13-15 Taverne 1 Twello
  De Kampioenen Voorst
  De Halmen Voorst
16 ’t Zesde Voorst 1

Blub Bloem
Het winnende viertal bestond uit Theo Visschedijk met zijn dochters Marijn (16 jaar) en Gillian (12 jaar) en Anne-Fleur Hemmer (13 jaar). Allen spelen bij de Apeldoornse schaakvereniging De Schaakmaat. Een opmerkelijke prestatie werd geleverd door Marijn door alle 5 partijen aan het eerste bord te winnen. Haar zusje Gillian is op dit moment Nederlands kampioen voor meisjes tot 14 jaar.

Even opmerkelijk was de deelname van ’t Zesde uit Voorst, vier spelers die bijna nog nooit een schaakbord gezien hadden, maar puur voor de gezelligheid meededen. Achteraf bleek ook dat ze soms in de verkeerde volgorde achter de borden hadden gezeten, maar dat deed aan het plezier niet af.

Voorster Schaakclub
Al met al heeft de Voorster Schaakclub weer een uitstekend schaaktoernooi georganiseerd, een extra lichtpunt tijdens deze lichtweek. De schakers uit de regio kijken alweer uit naar volgend jaar wanneer het tweede lustrum van dit lichtweek toernooi wordt gevierd. Daarnaast kan iedere schaakliefhebber natuurlijk niet zonder het Open Voorster Schaakkampioenschap dat ieder voorjaar georganiseerd wordt.